Kerstconcert 21 december 2019, sfeervolle avond

Altijd spannend of de kerk goed vol zit. Het is immers veel leuker voor veel publiek te zingen. Daar hadden we die avond niet over te klagen.



Frans hield een openingspraatje. Eigenlijk zou Erik de Nie, de voorzitter van de Raad van Toezicht, dat doen. Echter door ‘prettige familieomstandigheden was hij verhinderd.


In zijn praatje vroeg Frans aandacht voor het feit dat het voor de stichting een bijzonder concert was. Het was namelijk het eerste concert volgens het nieuwe beleid van de stichting. Kort deed hij het uit de doeken.



Terwijl Frans zijn praatje hield stonden de zangers en zangeressen te wachten onder het balkon van het orgel.


Het concert werd geopend door Margo, Mick, Johan, Nic en Frans. Dat is deze griep wel toevertrouwd. Het zijn zeer ervaren zangers die zo iets goed aandurven en heel mooi uitvoeren. Zij zongen ‘Once in Royal David’s City’.



Daarna zong de hele groep als ‘Coro Grande’ het ‘Spotless Rose’ van Gjeilo. Het is een werk voor achtstemmig dubbelkoor met een solo van Margo. Het klonk prachtig. Een opname van dit lied is te horen op de achtergrond van de homepage van deze website.



Het volgende lied werd gezongen door onze ‘Canto Amici’. Het was ‘The shining Night’ van Morten Lauridsen. Het lied verwijst naar de sterren die tijdens de kerstnacht aan de hemel stonden. Daarom zongen de mannen ‘de sterren van de hemel’.



Voor de afwisseling hadden we een solo van Margo ingelast. Ze zong ‘O Jesulein süss’ van J.S. Bach. Zij werd begeleid door Martijn op Clavecymbel. Speciaal voor deze gelegenheid hadden we een clavecymbel aangevoerd omdat met dit instrument de ‘klassieke’ stem van Margo heel mooi tot uitdrukking komt.



Het mooie van het nieuwe beleid is dat we steeds weer kunnen afwisselen met wie er gaat zingen. Het is niet, zoals bij veel andere koren, dat het publiek steeds tegen dezelfde groep zit te kijken. Het volgende lied was ‘Ave Generosa’ van Gjeilo, dat werd gezongen door de zangeressen van ‘Canto di Donne’. Een opname van dit lied staat als soundtrack op de achtergrond op deze website bij de webpagina van de alten.



Onze Cappella Noviomagus zong ‘Lully Lulla’van Stopford. Het was een van de kippenvelmomentjes tijdens dit concert. Door de kleinere samenstelling klinkt de groep mooi transparant. En, door het lied met een ‘grote ensemblestem’ te zingen krijgt de totaalklank veel zeggingskracht. Prachtig!



Het ‘Ave Maria’ van Bieble was het volgende lied op het programma. ‘Canto Amici’ zong het ook in een dubbelkoorformatie van vier hoofdstemmen en drie tegenstemmen. Uit de zaal hoorden we dat sommige fragmenten ook ‘kippenvel momentjes’ waren.



De liederen van de componist Stopford liggen de ensembles erg goed. Onze ‘Donne’ zongen van hem het lied ‘For the Beauty of the earth’. De tekst van dit lied werd ook door veel andere componisten gebruikt. Echter die van Stopford vonden de ‘Donne‘ het mooiste. Over de vertolking zegt de componist: “Laat het fris en jeugdig klinken!” Dat deze de zangeressen zeker!




Als laatste lied voor de pauze zongen Marleen, Lovice en Margo het Gaudia Virgine Mariae van Charpentier. Hun interpretatie maakte indruk vanwege de mooie samenklank. Daarbij werden ze ondersteund door Martijn op clavecymbel. Dat maakte het 'muzikale plaatje' compleet.



Na de pauze vervolgde ons ‘Cappella Passione’ het programma met het lied ‘Drummer Boy’. Frans had dit lied speciaal voor deze groep zangers gearrangeerd. Voor de groep was het stevige uitdaging die zij echter met trots hebben opgepakt. Het klonk mooi tot grote verrassing van velen en zeker van hemzelf.



De Donne zongen daarna ‘Like an Angel’ dat bekend is geworden door ABBA. Zij zelf vonden dit het mooiste lied dat ze geschreven en gezongen hebben. Ook dit lied had Frans speciaal gearrangeerd. Zelf vond hij het een niemendalletje. Echter, de zangeressen en zeker de toehoorders genoten ervan.



Jenkins is een componist die met enige vrijzinnigheid oude christelijke teksten aan eigen inzicht aanpast. De stijl van zijn composities worden wel eens vergeleken met de ‘klassieke’ Paul McCartney. De eigenzinnigheid van de componist wist Cappella Noviomagus heel goed over te nemen en tot uitdrukking te brengen. Met hun muzikaliteit konden ze goed een brug slaan tussen de klassieke en populaire sferen in het lied. Veel toehoorders moesten een traantje wegpinken bij het luisteren naar hun interpretatie.



Er zijn maar heel weinig amateur mannenensembles die integraal de ‘Quatrre petities Prières de Franscois d’Assise’ van Poulenc zingen. Canto Amici is een van de groepen. De muziek van Poulenc is niet zo toegankelijk voor de luisteraar. Toch voelden velen zich gegrepen door de harmonische en tonale wendingen van de componist en vooral door de interpretatie van de zangers. Complimenten!



Als laatste lied zongen alle zangers en zangeressen als ‘Coro Grande’ het lied ‘Sleep’ van Esenvalds. Het lied is tienstemming waaronder twee solopartijen. Het karakter van het leid is wisselend intiem en groots. Alle stempartijen klinken door elkaar soms mooi in een verticale harmonie dan weer als achtergrond van de solopartijen. Het was voor iedereen genieten.



Margo en Lovice zongen de solopartijen. Indrukwekkend!



Afsluitend sprak Johan een kerstwens uit. Daarin verhaalde hij aan alle aanwezigen dat tientallen jaren in de oorlog tijdens en op de grond van de Groesbeek Geallieerde soldaten en Duitse soldaten samen kerstliederen zongen, soms in het Engels en dan weer in het Duits. Dat samen zingen gaf bij de ‘vijanden’ een gevoel van vrede. De realisatie van zijn woorden gaf extra betekenis aan het samen zingen in het kerstconcert.



Frans bedankte toehoorders voor hun aanwezigheid en de zangers en zangeressen voor hun mooie zang.



Foto's: Wil van Mackelenbergh






















Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square